دندان ها از جمله ارگان هایی هستند که می توانند به زیبایی و سلامتی شما کمک کنند. در یک کمپین تبلیغاتی، مجری طرح عکس فردی را گذاشت که یک دندان و یک ابرو نداشت. افرادی که این تصویر را مشاهده می کردند در نگاه اول تنها دندان افتاده فرد را می دیدند. سپس در زیر آن تبلیغ نوشته بود: این مرد یک ابرو ندارد، اما شما فقط دندان آن را دیده اید! این کمپین موفقیت های بسیار زیادی را بدست آورد و به یک کمپین جاودانه در طول تاریخ تبدیل شد. بنابراین، شما باید به این ارگان حیاتی در بدن خود اهمیت زیادی بدهید. یکی از روش هایی که تقریبا تمامی افراد در طول زندگی خود تجربه کرده اند عصب کشی دندان است. این روش باید طبق اصول و استاندارد اجرا شود، در غیر اینصورت ممکن است آسیب های دائم و غیر قابل جبرانی به بیمار وارد شود.

عصب کشی دندان

عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان یک روش درمانی است که در آن عصب حساس دندان (عصب پالپ) که درون دندان قرار دارد، تحت درمان قرار می گیرد و دندانپزشک با روش های خاص احساس آن را از بین می برد و سپس باقیمانده دندان پر می‌شود. این روش معمولاً در مواردی انجام می‌شود که عصب دندان آسیب دیده است. به طور مثال، استفاده بیش از حد از شیرینی جات و عدم شستشوی درست دندان باعث می شود که عصب های دندان آسیب ببینند و سپس درد در دندان آغاز می گردد و شما باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

آیا بعد از عصب کشی نیاز به پرکردن دندان است؟

پس از عصب کشی، فضای باقیمانده با ماده‌ای پر می‌شود. پر کردن دندان به منظور حفاظت از فضای داخل دندان و جلوگیری از ورود باکتری‌هاست و همین امر خطر ابتلا به عفونت و بروز مشکلاتی نظیر التهابات را کاهش می دهد. در پروسه پرکردن دندان، معمولاً از ماده پرکننده مانند گوتاپرکا استفاده می شود.

آیا عصب کشی دردناک است؟

زمانی که صحبت از عصب کشی می شود، ناخودآگاه این حس در افراد به وجود می آید که قرار است یک پروسه دردناک و سخت را پشت سر بگذارند. بهتر است بدانید این تفکر کاملا اشتباه است و این روش درد زیادی ندارد. عصب کشی دندان معمولاً تحت تأثیر بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و همین امر سبب می شود که بیمار در طول درمان هیچ دردی را احساس نکند. قبل از انجام عصب کشی، دندانپزشک محل اطراف دندان را به خوبی بی‌حس می‌کند و پس از آنکه عصب کشی به اتمام رسید، دندانپزشک برخی از داروهای مسکن را برای بیمار تجویز می کند و بیمار باید طبق دستور العمل از آن ها استفاده نماید تا بتواند به حفظ ساختار دندان های خود کمک نماید.

زمانی که صحبت از عصب کشی می شود، ناخودآگاه این حس در افراد به وجود می آید که قرار است یک پروسه دردناک و سخت را پشت سر بگذارند. بهتر است بدانید این تفکر کاملا اشتباه است و این روش درد زیادی ندارد. عصب کشی دندان معمولاً تحت تأثیر بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و همین امر سبب می شود که بیمار در طول درمان هیچ دردی را احساس نکند. قبل از انجام عصب کشی، دندانپزشک محل اطراف دندان را به خوبی بی‌حس می‌کند و پس از آنکه عصب کشی به اتمام رسید، دندانپزشک برخی از داروهای مسکن را برای بیمار تجویز می کند و بیمار باید طبق دستور العمل از آن ها استفاده نماید تا بتواند به حفظ ساختار دندان های خود کمک نماید.

چه مواقعی نیاز به عصب کشی است؟

گاهی شرایطی در دندان به وجود می آیند که بیمار باید برای عصب کشی دندان اقدام کنید. در این شرایط، شما باید تنها با تایید یک دندانپزشک حرفه ای و متخصص این کار را انجام دهید. برخی از مواردی که منجر به انجام عصب کشی دندان می شوند به شرح زیر هستند:

• التهاب پالپ:اگر عصب دندان به علت مشکلات مختلف از جمله تصادف، فشار و یا موارد دیگر آسیب ببیند، التهاب در پالپ دندان رخ می‌دهد و نیاز به عصب کشی دارد.
  • عفونت:شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مواردی که باعث می شود افراد برای عصب کشی اقدام کنند عفونت دندان است. صورتی که عفونت در دندان پیشرفت کند و به پالپ دندان برسد، عصب کشی ضروری است. البته دندانپزشک قبل از آن، آنتی بیوتیک تجویز می کند تا عفونت های دندانی را از بین ببرد و پس از آن عصب کشی را انجام می دهد.
  • شکستگی دندان: اگر دندان شکسته شود و عصب نیز آسیب ببیند، ممکن است عصب کشی ضروری باشد. این مسئله به نظر دندانپزشک متخصص و با تجربه بستگی دارد.

عوارض احتمالی پس از عصب کشی

معمولا، پس از عصب کشی دندان برخی از عوارض احتمالی به وجود می آیند که طی یک و یا دو روز از بین می روند. اما اگر پس از یک هفته از عصب کشی، هنوز این مشکلات باقی مانده اند باید هر چه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید. برخی از این عوارض احتمالی به شرح زیر هستند:

• حساسیت موقت: ممکن است پس از عصب کشی، دندان حساسیت موقتی نسبت به تغییرات دما یا فشار نشان دهد. این حساسیت تدریجاً کاهش می‌یابد و در صورت بروز مشکل مزمن باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تورم در لثه:پس از عصب کشی، ممکن است تورم در فضای لثه به وجود بیاید که معمولا پس از 24 ساعت رفع می شود.

آیا پس از عصب کشی دندان تغییر رنگ می دهد؟

در برخی از موارد دیده شده است که پس از عصب کشی تغییر رنگ در دندان دیده می شود و رنگ آن کمی تیره می شود. این امر معمولاً در دندان‌های پشتی رخ می دهد. اگر این موضوع برای شما مهم است، توصیه می شود با دندانپزشک خود در مورد روش‌های درمانی برای بهبود رنگ دندان مشورت کنید.

زمان بهبودی دندان پس از عصب کشی چقدر است؟

زمان بهبودی پس از عصب کشی دندان بستگی به عوامل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به وضعیت اولیه دندان، میزان التهاب و عفونت، و روش درمانی استفاده شده اشاره کرد. بهتر است بدانید مراحل درمان عصب کشی معمولا در یک یا دو جلسه انجام می‌شود و بیشتر بیماران پس از اتمام درمان بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کنند. در صورت بروز هرگونه عوارض یا ناراحتی پس از عصب کشی دندان، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ما در کنار شماییم برای تجربه دندان های زیبا

دندان ها می توانند هم به سلامتی شما کمک کنند و هم تعاملات اجتماعی را بهبود ببخشند. امروزه، در قرن بیست و یکم توجه به دندان ها و زیبایی آنها از جمله اموری است که مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، شما باید حداقل سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید و ساختار دندان های خود را مورد بررسی قرار دهید. ما در تلاش هستیم حرفه ای ترین و تخصصی ترین خدمات دندان را به شما ارائه دهیم. ما می خواهیم تا پایان مسیر لبخند زیبا در کنار شما باشیم.